Bij Functional Fitness Training zijn oefeningen van belang die gebaseerd zijn op bewegingspatronen die in het dagelijks leven vaak voorkomen. Daarom is deze training ‘Functional’, want je zult de vruchten van deze oefeningen plukken in het dagelijks leven. Dit is anders in vergelijking met de oefeningen die je waarschijnlijk gewend bent. Immers zul je niet snel op het kantoor spontaan een burpee of een push-up tijdens de normale gang van zaken. Deze bewegingen komen niet van nature voor tijdens ons dagelijks leven. Doordat Functional Fitness Training gericht is op bewegingen die we vaker gebruiken, zitten er vele voordelen verbonden aan deze vorm van training. Hieronder kun je daarover meer lezen.

De voordelen van Functional Fitness Training

Er zijn meerdere voordelen aan te wijzen van deze manier van trainen. Ten eerste zijn vele oefeningen mogelijk met deze methode, immers is het enige wat je nodig hebt jouw eigen lichaam. Geen toestellen of abonnement bij de sportschool is vereist, je kunt waar en wanneer je maar wilt aan de slag. Daarnaast, zoals de naam al aangeeft, is deze training functioneel. Het is gericht op het verbeteren van de relatie tussen het bewegingsapparaat en het algehele zenuwstelsel, zodat je ook in het dagelijks leven profijt hebt van deze training. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een verbeterde houding.

Daarnaast is er nog meer. Zo verbetert deze methode de definitie van je spieren, zul je meer vet verbranden, vergroot je de kracht van je core en zul je evenwichtiger in het leven staan. Haal het maximale uit jezelf aan de hand van deze workout!

We eten allemaal wel eens teveel, slaan ons ontbijt over of eten de kast leeg omdat we een snack aanval hebben. Toch zijn er een aantal simpele dingen die je kunt doen om je overeten te voorkomen en om wellicht zelf wel een aantal kilootjes kwijt te raken. Wanneer je een aantal dingen niet meer doet of je gewoontes iets aanpast kan je al veel verschil maken. Hieronder staan een aantal dingen voor je op rij.

- Pas op met dressings en toppings
- Eet vaker
- Sla het ontbijt niet over
- Wat je niet in huis hebt, kan je niet eten
- Probeer stress te verminderen
- De weegschaal liegt

De weegschaal liegt?

Ja in veel gevallen is de weegschaal onbetrouwbaar, zeker wanneer je meer bent gaan bewegen. Spieren en vet nemen in principe dezelfde ruimte in, maar spieren zijn zwaarder dus wanneer je spiermassa toeneemt en je vetmassa afneemt kan je zwaarder worden. Geloof je weegschaal dus niet. Daarnaast is het belangrijk om op te gaan letten wat je op je voeding doet, de sausjes en kaas die je eroverheen doet zijn in veel gevallen de meeste calorieën en deze kunnen een gezonde salade net zoveel calorieën laten bevatten als een hamburger menu met frites. Wanneer je toch een dressing op je salade wilt bijvoorbeeld, kies dan voor olijfolie, citroensap of azijn!

Vaker eten zorgt voor gewicht verlies

Dus door vaker te eten verlies je meer gewicht? Ja feitelijk wel, wanneer je vaker kleine (let op het woord kleine) porties eet, zit je over de gehele dag door voller en zal je minder de neiging hebben om te snacken. Daarnaast is ontbijten heel erg belangrijk, een ontbijt geeft je lichaam energie voor de dag en om de dag te beginnen! Het is belangrijk om je lichaam die energie boost te geven, en wanneer je ontbijt ben je minder geneigd om vroeg op de dag al te gaan snacken. Probeer ook naar de supermarkt te gaan met een volle maag, zo ben je minder geneigd om alle lekkere dingen te kopen en dat wat je niet in huis hebt kan je ook niet opeten!

Stress veroorzaakt schommelingen in gewicht

Hoewel er een verschil zit tussen mensen die met stress gaan eten en mensen die stoppen met eten bij stress is het in beide gevallen niet gezond. Wanneer je stress in je dagelijkse leven kunt verminderen zal je meer gebalanceerd omgaan met je voeding en minder schommelingen ervaren in je gewicht! Voor sommige mensen zal het idee dat ze mindere moeten gaan eten ook stress opwekken, dit is echter in dit geval gezonde stress en iets waar je doorheen zal moeten. Je gaat er niet dood aan om niet de enorme porties te eten die je gewend bent, of om een keer geen tussendoortje te kunnen eten. Je lichaam raakt alleen gewend aan bepaalde voedingstoffen en bepaalde hoeveelheden voeding, derhalve kan het soms ongemakkelijk zijn om te stoppen met het gebruik van gefabriceerde suikers of om je porties te verkleinen. Toch is het de moeite waard om aan je gezondheid te gaan denken, een gezond gewicht helpt je vervelende ziektes te ontwikkelen als diabetes die vaak gepaard gaat met een te hoog gewicht. Daarnaast zullen je gewrichten je zeker dankbaar zijn!

Fitness heeft als doel om je lijf fitter en gezonder te krijgen. Je kan verschillende doelen hebben, zo wil je de een meer spiermassa, de ander wil een lager vetpercentage en een ander doel kan ook zijn om je uithoudingsvermogen te verbeteren. Wanneer je spieren geprikkelt worden, ontstaan er kleine scheurtjes in je spieren. Deze gaat je lichaam dan repareren en zo groeien de spieren en wordt ook de belastbaarheid van de spieren groter. Je kunt dus zwaarder trainen, makkelijke dingen op tillen en je zult minder moeite hebben met bepaalde oefeningen. Je lichaam past zich aan, maar het heeft wel voldoende prikkelingen nodig om verder te groeien. Daarom is het belangrijk dat je zwaarder gaat trainen na een tijdje, meer herhalingen doet en af en toe andere oefeningen doet als afwisselingen. Wanneer je steeds dezelfde oefeningen blijft doen met hetzelfde gewicht, dan zul je op het begin wel resultaten zien, maar na een tijdje zul je merken dat je weinig meer vooruit gaat.


Combinatie van sport en voeding

Mocht je echt serieus met fitness en krachttraining bezig willen gaan, dan is een paar keer per week in de sportschool staan niet voldoende voor de gewenste resultaten. Zoals je vast wel weet is voeding een erg belangrijk onderdeel bij sporters. Zolang je niet de juiste voedingsmiddelen en macronutriënten binnenkrijgt, kun je nog zo veel sporten, maar je lichaam kan er niets mee doen omdat het niet de juiste bouwstenen binnenkrijgt om spieren op te bouwen en andere lichaamsfuncties te vervullen. Hier lees je meer over de combinatie voeding en krachttraining. Het is niet alleen belangrijk is je wilt aankomen in spiermassa om goed te eten, ook als je wilt droog trainen is het erg belangrijk om de juiste voedingsmiddelen te eten. Als je te weinig eiwitten binnenkrijgt, kan het zijn dat je lichaam spierweefsel gaat afbreken in plaats van vet en dat wil je natuurlijk niet. Zorg er daarom voor dat je je voldoende inleest over de combinatie van sport en voeding, zeker als je er serieus mee bezig wilt zijn.


Afvallen en voeding

Als je wilt afvallen of droog trainen is de jusite voeding ook erg belangrijk. Waarschijnlijk ga je minder eten, maar dan is het des te belangrijker om de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen. Zorg dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt, maar ook vezels, vitamines en mineralen zijn erg belangrijk voor een gezond lijf. Zorg er daarom voor dat je voldoende groente en fruit blijft eten. Vind je het lastig om te bepalen wat gezonde voeding is? Bekijk dan eens deze website, hier vind je verschillende soorten recepten, nieuwe ideëen en gezonde maaltijd voorbeelden. Ook vind je er vegetarische alternatieven voor de afwisseling.

Je hebt zelf de keuze, dat is iets wat je altijd moet onthouden. Ga je voor de chocolade reep of neem je een stengel bleekselderij? Afvallen draait allemaal om keuzes maken. We kennen allemaal wel het stemmetje in ons achterhoofd dat ons vertelt dat we toch echt nu niet dit op moeten eten. Of wat dacht je van het stemmetje dat je na afloop vertelt dat je nu toch echt veel teveel gegeten hebt. Maar eet je alles wel zo bewust als dat je denkt?

Afleiding

Mensen die afgeleid zijn tijdens het eten zullen meer eten dan mensen die aandacht hebben voor dat wat ze eten. Dus dat avondje voor de televisie met nootjes en chipjes? Het is nu zeker niet meer zo gek dat de bakjes leeg waren binnen no time en dat je ze nog een keer gevuld hebt, om je daarna schuldig te voelen over de lege zakken. Neem de controle terug.

Proberen om af te vallen

Er zijn veel manieren om af te kunnen vallen, gewoon stoppen met snoepen of door andere dingen uit ons voedingspatroon te halen. Maar je kunt er ook voor kiezen om een eiwitdieet te volgen om je afvallen even een kickstart te geven. Pas je waarheid aan naar dat wat je eet en je zult zien dat je makkelijker keuzes kan maken die je helpen laten afvallen. Afvallen begint bij jezelf