Hoewel veel mensen het nut niet inzien van het afvallen met behulp van shakes, kan het toch echt een stok achter de deur zijn. Wanneer je gaat kijken naar eiwitshakes die samengesteld zijn voor je, zijn er de volgende voordelen:

 

- De shake vervangt één of meer maaltijden
- Ze zorgen voor een vol gevoel
- Ze zijn in veel smaken te verkrijgen (zeker eentje die je lekker vindt!)
- Je hoeft er enkel water of magere yoghurt aan toe te voegen, en klaar!

 

Wanneer je ervoor wilt kiezen om zelf shakes te gaan maken, zijn er ook legio mogelijkheden. Er zijn echter wel een aantal dingen waar je zeker op moet letten:

 

- Voeg niet té veel suiker of zoetmiddelen toe
- Pas op met de hoeveelheid fruit in verband met het aantal calorieën
- Maak gebruik van yoghurt of kwart voor je eiwitgehalte
- Zorg voor voldoende voedingstoffen wanneer je maaltijd vervangende shakes gaat maken
- Voeg water toe wanneer je de shake te dik vindt
- Een sap centrifuge kan handig zijn, en anders een blender

 

Ik heb het eiwitdieet erop zitten, wat nu?

 

Wanneer je klaar bent met je eiwitdieet of liever nog voordat je klaar bent met het drinken van eiwitrijke shakes, is het verstandig te kijken wat je moet gaan veranderen. Wat moet je doen om te zorgen dat de kilo’s die je eraf gaat halen door het drinken van shakes er niet weer aan gaan komen. Stel je zelf een aantal van de volgende vragen en ga naar aanleiding daarvan verder kijken.

 

- Welke voedingsmiddelen zijn gezond?
- Hoe houd ik vast aan mijn nieuwe gezonde gewoontes?
- Heb ik verstoorde gedachtes of emoties met betrekking tot voeding?
- Hoe kom ik deze periode door? – maak een stappenplan

 

Daarnaast is sport ook een belangrijk onderdeel van een gezond gewicht, en sport betekent lang niet altijd uren in de sportschool doorbrengen. Je kunt ook elke dag een half uur gaan wandelen, wanneer je een smartphone hebt kan een stappenteller app je net dat extra zetje in je rug geven bijvoorbeeld! Wanneer je ziet hoeveel stappen je gezet hebt en hoeveel kilometer dat in totaal is, dan kan je zelfs de smaak te pakken krijgen en proberen om elke dag 10.000 stappen te gaan lopen. Hoeveel dit is, is maar op één manier achter te komen. Een stappenteller aanschaffen of de app downloaden en beginnen met lopen! Want een ding is zeker, minder eten en meer bewegen is een garantie op het verliezen van gewicht.

 

Bij Functional Fitness Training zijn oefeningen van belang die gebaseerd zijn op bewegingspatronen die in het dagelijks leven vaak voorkomen. Daarom is deze training ‘Functional’, want je zult de vruchten van deze oefeningen plukken in het dagelijks leven. Dit is anders in vergelijking met de oefeningen die je waarschijnlijk gewend bent. Immers zul je niet snel op het kantoor spontaan een burpee of een push-up tijdens de normale gang van zaken. Deze bewegingen komen niet van nature voor tijdens ons dagelijks leven. Doordat Functional Fitness Training gericht is op bewegingen die we vaker gebruiken, zitten er vele voordelen verbonden aan deze vorm van training. Hieronder kun je daarover meer lezen.

De voordelen van Functional Fitness Training

Er zijn meerdere voordelen aan te wijzen van deze manier van trainen. Ten eerste zijn vele oefeningen mogelijk met deze methode, immers is het enige wat je nodig hebt jouw eigen lichaam. Geen toestellen of abonnement bij de sportschool is vereist, je kunt waar en wanneer je maar wilt aan de slag. Daarnaast, zoals de naam al aangeeft, is deze training functioneel. Het is gericht op het verbeteren van de relatie tussen het bewegingsapparaat en het algehele zenuwstelsel, zodat je ook in het dagelijks leven profijt hebt van deze training. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een verbeterde houding.

Daarnaast is er nog meer. Zo verbetert deze methode de definitie van je spieren, zul je meer vet verbranden, vergroot je de kracht van je core en zul je evenwichtiger in het leven staan. Haal het maximale uit jezelf aan de hand van deze workout!

Fitness heeft als doel om je lijf fitter en gezonder te krijgen. Je kan verschillende doelen hebben, zo wil je de een meer spiermassa, de ander wil een lager vetpercentage en een ander doel kan ook zijn om je uithoudingsvermogen te verbeteren. Wanneer je spieren geprikkelt worden, ontstaan er kleine scheurtjes in je spieren. Deze gaat je lichaam dan repareren en zo groeien de spieren en wordt ook de belastbaarheid van de spieren groter. Je kunt dus zwaarder trainen, makkelijke dingen op tillen en je zult minder moeite hebben met bepaalde oefeningen. Je lichaam past zich aan, maar het heeft wel voldoende prikkelingen nodig om verder te groeien. Daarom is het belangrijk dat je zwaarder gaat trainen na een tijdje, meer herhalingen doet en af en toe andere oefeningen doet als afwisselingen. Wanneer je steeds dezelfde oefeningen blijft doen met hetzelfde gewicht, dan zul je op het begin wel resultaten zien, maar na een tijdje zul je merken dat je weinig meer vooruit gaat.


Combinatie van sport en voeding

Mocht je echt serieus met fitness en krachttraining bezig willen gaan, dan is een paar keer per week in de sportschool staan niet voldoende voor de gewenste resultaten. Zoals je vast wel weet is voeding een erg belangrijk onderdeel bij sporters. Zolang je niet de juiste voedingsmiddelen en macronutriënten binnenkrijgt, kun je nog zo veel sporten, maar je lichaam kan er niets mee doen omdat het niet de juiste bouwstenen binnenkrijgt om spieren op te bouwen en andere lichaamsfuncties te vervullen. Hier lees je meer over de combinatie voeding en krachttraining. Het is niet alleen belangrijk is je wilt aankomen in spiermassa om goed te eten, ook als je wilt droog trainen is het erg belangrijk om de juiste voedingsmiddelen te eten. Als je te weinig eiwitten binnenkrijgt, kan het zijn dat je lichaam spierweefsel gaat afbreken in plaats van vet en dat wil je natuurlijk niet. Zorg er daarom voor dat je je voldoende inleest over de combinatie van sport en voeding, zeker als je er serieus mee bezig wilt zijn.


Afvallen en voeding

Als je wilt afvallen of droog trainen is de jusite voeding ook erg belangrijk. Waarschijnlijk ga je minder eten, maar dan is het des te belangrijker om de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen. Zorg dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt, maar ook vezels, vitamines en mineralen zijn erg belangrijk voor een gezond lijf. Zorg er daarom voor dat je voldoende groente en fruit blijft eten. Vind je het lastig om te bepalen wat gezonde voeding is? Bekijk dan eens deze website, hier vind je verschillende soorten recepten, nieuwe ideëen en gezonde maaltijd voorbeelden. Ook vind je er vegetarische alternatieven voor de afwisseling.