We eten allemaal wel eens teveel, slaan ons ontbijt over of eten de kast leeg omdat we een snack aanval hebben. Toch zijn er een aantal simpele dingen die je kunt doen om je overeten te voorkomen en om wellicht zelf wel een aantal kilootjes kwijt te raken. Wanneer je een aantal dingen niet meer doet of je gewoontes iets aanpast kan je al veel verschil maken. Hieronder staan een aantal dingen voor je op rij.

- Pas op met dressings en toppings
- Eet vaker
- Sla het ontbijt niet over
- Wat je niet in huis hebt, kan je niet eten
- Probeer stress te verminderen
- De weegschaal liegt

De weegschaal liegt?

Ja in veel gevallen is de weegschaal onbetrouwbaar, zeker wanneer je meer bent gaan bewegen. Spieren en vet nemen in principe dezelfde ruimte in, maar spieren zijn zwaarder dus wanneer je spiermassa toeneemt en je vetmassa afneemt kan je zwaarder worden. Geloof je weegschaal dus niet. Daarnaast is het belangrijk om op te gaan letten wat je op je voeding doet, de sausjes en kaas die je eroverheen doet zijn in veel gevallen de meeste calorieën en deze kunnen een gezonde salade net zoveel calorieën laten bevatten als een hamburger menu met frites. Wanneer je toch een dressing op je salade wilt bijvoorbeeld, kies dan voor olijfolie, citroensap of azijn!

Vaker eten zorgt voor gewicht verlies

Dus door vaker te eten verlies je meer gewicht? Ja feitelijk wel, wanneer je vaker kleine (let op het woord kleine) porties eet, zit je over de gehele dag door voller en zal je minder de neiging hebben om te snacken. Daarnaast is ontbijten heel erg belangrijk, een ontbijt geeft je lichaam energie voor de dag en om de dag te beginnen! Het is belangrijk om je lichaam die energie boost te geven, en wanneer je ontbijt ben je minder geneigd om vroeg op de dag al te gaan snacken. Probeer ook naar de supermarkt te gaan met een volle maag, zo ben je minder geneigd om alle lekkere dingen te kopen en dat wat je niet in huis hebt kan je ook niet opeten!

Stress veroorzaakt schommelingen in gewicht

Hoewel er een verschil zit tussen mensen die met stress gaan eten en mensen die stoppen met eten bij stress is het in beide gevallen niet gezond. Wanneer je stress in je dagelijkse leven kunt verminderen zal je meer gebalanceerd omgaan met je voeding en minder schommelingen ervaren in je gewicht! Voor sommige mensen zal het idee dat ze mindere moeten gaan eten ook stress opwekken, dit is echter in dit geval gezonde stress en iets waar je doorheen zal moeten. Je gaat er niet dood aan om niet de enorme porties te eten die je gewend bent, of om een keer geen tussendoortje te kunnen eten. Je lichaam raakt alleen gewend aan bepaalde voedingstoffen en bepaalde hoeveelheden voeding, derhalve kan het soms ongemakkelijk zijn om te stoppen met het gebruik van gefabriceerde suikers of om je porties te verkleinen. Toch is het de moeite waard om aan je gezondheid te gaan denken, een gezond gewicht helpt je vervelende ziektes te ontwikkelen als diabetes die vaak gepaard gaat met een te hoog gewicht. Daarnaast zullen je gewrichten je zeker dankbaar zijn!

Het is vroeg in de morgen, je moet zo weg naar je werk en je staat in de slaapkamer jezelf in een net gewassen spijkerbroek te persen. Nu is het een waar gegeven dat een spijkerbroek die pas uit de was is een stuk strakker zit dan eentje die je al een paar dagen aan gehad hebt. Toch is het moment dat je de broek met moeite over je bovenbenen kan schuiven of de knoop niet meer dicht kan doen, de laatste waarschuwing: je bent zwaar aan het worden. Het is tijd om er nu wat aan te doen, en laat me een ding vertellen; tenzij je zwanger bent is het kopen van een nieuwe broek in een grotere maat zeker niet het juiste antwoord.

De knop omzetten

Hoewel je het voor jezelf vaak nog wel enige tijd kunt goedpraten, is het toch op een gegeven moment raak, je bent bezig met te dik te worden. Dat te zwaar, was vorige week al toen je je broek amper dicht kreeg, nu krijg je je broek gewoon niet dicht. Het is tijd om te stoppen met snoepen, om alle sausjes te laten staan en zeker tijd om even niet uit de frituur te eten. Het hoeft maar een paar kilo te zijn het gevoel voor jezelf tussen zwaar en dik, maar wanneer je het inziet is het in veel gevallen al aan de late kant. Tijd om per direct actie te ondernemen en de kastjes door te spitten. Wanneer je genoeg wilskracht hebt kan je de lekkere dingen erin laten zitten, wanneer je dit niet hebt is het tijd om ze eruit te halen en te vervangen voor gezonde producten. Probeer meer eiwitten toe te voegen aan je dieet, probeer na het avond eten niet meer te snoepen en laat frisdrank en andere suikervolle drankjes staan. Wanneer het echt maar één of twee kilo’s zijn die ervoor zorgen dat je broek niet meer dicht gaat zal je binnen twee weken gegarandeerd verschil zien. Wanneer je erg fanatiek bent kan het maar zo zijn dat je broek de volgende keer als deze uit de was komt ook niet past, maar dit keer omdat hij te groot is.

Hieronder vind je een aantal simpel en snel toe te passen trucjes om snel verschil te zien op de weegschaal. Zelfs als je enkele van deze toepast is de kans al erg groot dat je verschil gaat zien!

  • Maak tijd voor je eten
  • Stop met diëten en verander je voedingspatroon
  • Stop met het drinken van frisdrank
  • Drink geen alcohol
  • Drink voldoende water
  • Af en toe zondigen is nodig

Een aantal van bovenstaande dingen is logisch, maar een aantal dingen zal ook totaal lijnrecht op je idee tegen over afvallen staan. Maar het is vrij simpel allemaal, wanneer je met aandacht eet zal je erachter komen dat je minder eet. Wanneer je dus een maaltijd aan tafel nuttigt met elkaar zal je minder eten dan wanneer je voor de televisie zit bijvoorbeeld.

Verbreek patronen

Een van de patronen die veel mensen hebben is het telkens op een andere manier af proberen te vallen. Dieet hier, een dieet daar en het werkt allemaal net niet helemaal. Je valt wel af maar veel komt er gewoon weer bij, anders zou je niet opnieuw gaan diëten. Een aantal van de dingen die je gewoon uit je voedingspatroon zou moeten schrappen om gewicht te verliezen is het drinken van frisdrank en sap. Wanneer je drie glazen sap of cola op een dag drinkt, is dit al snel meer dan 300 calorieën! Een kilo vet kwijt raken betekent dat je 7000 calorieën moet verbranden, de rest is duidelijk. Wie echter slim wil zijn en de vol suiker frisdrank gaat vervangen door de light variant, is ook niet zo goed bezig als verwacht. Doordat je je lichaam voor de gek houdt met een suikervervanger (en vaak nog een ongezonde ook) heb je grote kans dat je hier nog meer honger van krijgt en uiteindelijk meer eet dan je binnen zou hebben gekregen met een non light variant. Een ander patroon wat wellicht wat lastiger te doorbreken is, is het stoppen van het drinken van alcohol, naast de calorieën die het bevat is ook nog eens aangetoond in onderzoek dat het je stofwisseling kan vertragen met ruim 70%. Een van de dingen die je zoveel kunt drinken als je wilt is water, of dat nu water met of zonder prik is maakt geen verschil. Je kunt echter er wel voor kiezen om je water een smaakje te geven, door er vruchten of kruiden aan toe te voegen. Een erg lekkere dorstlesser (zeker in de zomer) die niet al teveel suikers bevat. Daarnaast is het heel erg belangrijk om in de gaten te houden dat wanneer je erg op je voeding let zeker wanneer je beperkingen stelt. Dat je af en toe ook mag zondigen, niemand komt 2 kilo aan van een patatje eten of een taartje. Het is daarom belangrijk dat je jezelf ook dingen gunt. Wanneer dit soort momenten 5 keer in de week voorkomen is het alweer een ander verhaal. Dan is het tijd om weer bij het begin te beginnen.

Hoewel er nog altijd mensen zullen zijn die bij het horen van het woord eiwitdieet of eiwitshakes nog altijd zullen denken dat mensen in dit geval heel veel eieren eten of zelfs rauw drinken, klopt dit niet. Wie graag eieren eet zal dat niet meteen heel erg tegenstaan maar wanneer je dag in dag uit alleen maar ei mag eten? Dan piep je wel anders. Gelukkig wordt er heel wat anders bedoeld met het idee eiwitshake of eiwitdieet, en is dit zelfs een heel erg prettige oplossing. Je krijgt een bus eiwitpoeder of sachets gevuld met een poeder en daar voeg je water, magere melk of bio-garde aan toe (of iets anders naar je keuze) en wat er dan ontstaat is een shake en die drink je. Die shake is een maaltijd vervanger en is ervoor gemaakt om het ontbijt, de lunch of het diner te vervangen. Wanneer je een eiwitdieet volgt, zal je een periode drie shakes per dag drinken aangevuld met wat gezonde tussendoortjes eventueel, periode twee bestaat uit twee shakes en een maaltijd en de derde periode geeft je langzaam weer controle over je eten want dan drink je nog één shake in plaats van een maaltijd op een dag.

Het is geen wondermiddel

Hoewel veel mensen na het lezen van het bovenstaande meteen denken hoera, dat wil ik ook, is het geen wondermiddel, je moet je wel strak aan het schema houden wil je af gaan vallen, en de eerste paar dagen kan het best lastig zijn zeker omdat je bij voorkeur geen vast voedsel eet, maar alleen drie shakes drinkt. Je hebt wel wilskracht nodig en zeker als je daarnaast een gezin hebt dat wel gewoon normaal moeten eten? Kan het erg lastig zijn om aan tafel te gaan zitten met je shake. Toch is het een vrij gemakkelijke manier om gewicht kwijt te raken, mits je het doorzettingsvermogen hebt om dit tot een goed einde te brengen. Er zijn geen moeilijke recepten die je moet volgen of bepaalde handelingen, het is simpel een shake die je drinkt en doordat je lichaam een vol gevoel heeft van de eiwitten zal je geen honger hebben. Het verbranden van eiwitten kost meer energie dan het verbranden van vet waardoor je afvalt. Nog niet ontmoedigd door de mogelijke hobbels in de weg? Wellicht is het dan de hoogste tijd om te gaan beginnen!